SAPPHIRE HD 3870
Share | Tweet |
สวัสดีครับผม เจอกันอีกรอบครับรอบนี้ผมได้นำเอาการ์ด HD3870 จาก Sapphire มาให้ชมกันครับตามมากันเลยครับผม
แค่ดูกล่องจากภายนอกยังร้อนแรงขนาดนี้เลยครับ ส่วนรายละเอียดด้านข่างกล่องและหลังกล่องจะบอกถึงสเปกคร่าวๆของตัวการ์ด แต่ผมชอบตรงตัวโลโก้ของsapphire เลยขออวดกันนิดนึงครับ อิอิ
ตัวการ์ดซึงก็เป็นเอกลักษณ์ของ ATI ไปเลยครับ แดงเถือกมาเลยครับอิอิ HD 3870 ตัวชิปคือ ATi RV670 มีจุดเด่นที่เป็นครั้งแรกของเทคโนโลยีการผลิต GPU ที่ 55 นาโนเมตร พกแรมมา 512MB GDDR4 การเชื่อมต่อเป็นแบบ PCI-E X16 (PCI-E 2.0 Support) memory bus อยู่ที่ 256 bit รองรับ DirectX 10.1 มี HDMI,HDTV,TVOแล้วก็ Dual DVI สุดยอดครับ จะบอกให้ว่ารองรับ Crossfire X ด้วยนะครับเนีย ไปดูสเปกแบบเต็มๆกันดีกว่าครับ
ในส่วนต่อมาผมได้นำเอาในส่วนที่เป็นซีรี่เดียวกันเพื่อได้มองง่ายๆว่าแตกต่างกันยังงัยครับ
จากตารางคงเห็นแล้วนะครับว่า HD3870 ต่างกับรุ่นน้องมากน้อยเพียงไร
————————————————–
ไปเปิดกล่องดีกว่าว่ามีไรในกล่องบ้างอิอิ
Accessories: ที่มีมากับกล่องเลยนะครับ
-เห็นเด่นชัดเลยคือตัวการ์ด Sapphire HD 3870 ตามด้วย HDTV breakout cable, Crossfire bridge, หัวแปลง DVI to HDMI , หัวแปลง DVI to D-Sub ,สายต่อ TV-Out แล้วก็ สายแปลงpower 4-pin to 6-pin คู่มืออีก 1 เล่ม มีแผ่น Softwareมาให้ด้วย 4 แผ่นคือ PowerDVD 7 , DVD Suite 5 , Futuremarks 3DMark06, สุดท้ายสำคัญครับแผ่นไดรว์เวอร์นั้นเอง ขอลงแบบละเอียดด้วยภาคภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจเป็นสากลกันนิดนึงนะครับ
ATI RADEON HD 3870
- 666 million transistors on 55nm fabrication process
- PCI Express 2.0 x16 bus interface
- 256-bit GDDR4 memory interface
- Ring Bus Memory Controller
- Fully distributed design with 512-bit internal ring bus for memory reads and writes
- Microsoft® DirectX® 10.1 support
- Shader Model 4.1
- 32-bit floating point texture filtering
- Indexed cube map arrays
- Independent blend modes per render target
- Pixel coverage sample masking
- Read/write multi-sample surfaces with shaders
- Gather4 texture fetching
- Unified Superscalar Shader Architecture
- 320 stream processing units
- Dynamic load balancing and resource allocation for vertex, geometry, and pixel shaders
- Common instruction set and texture unit access supported for all types of shaders
- Dedicated branch execution units and texture address processors
- 128-bit floating point precision for all operations
- Command processor for reduced CPU overhead
- Shader instruction and constant caches
- Up to 80 texture fetches per clock cycle
- Up to 128 textures per pixel
- Fully associative multi-level texture cache design
- DXTC and 3Dc+ texture compression
- High resolution texture support (up to 8192 x 8192)
- Fully associative texture Z/stencil cache designs
- Double-sided hierarchical Z/stencil buffer
- Early Z test, Re-Z, Z Range optimization, and Fast Z Clear
- Lossless Z & stencil compression (up to 128:1)
- Lossless color compression (up to 8:1)
- 8 render targets (MRTs) with anti-aliasing support
- Physics processing support
- Dynamic Geometry Acceleration
- High performance vertex cache
- Programmable tessellation unit
- Accelerated geometry shader path for geometry amplification
- Memory read/write cache for improved stream output performance
- Anti-aliasing features
- Multi-sample anti-aliasing (2, 4, or 8 samples per pixel)
- Up to 24x Custom Filter Anti-Aliasing (CFAA) for improved quality
- Adaptive super-sampling and multi-sampling
- Temporal anti-aliasing
- Gamma correct
- Super AA (ATI CrossFire™ configurations only)
- All anti-aliasing features compatible with HDR rendering
- Texture filtering features
- 2x/4x/8x/16x high quality adaptive anisotropic filtering modes (up to 128 taps per pixel)
- 128-bit floating point HDR texture filtering
- Bicubic filtering
- sRGB filtering (gamma/degamma)
- Percentage Closer Filtering (PCF)
- Depth & stencil texture (DST) format support
- Shared exponent HDR (RGBE 9:9:9:5) texture format support
- OpenGL 2.0 support
- ATI Avivo™ HD Video and Display Platform
- Dedicated unified video decoder (UVD) for H.264/AVC and VC-1 video formats
- High definition (HD) playback of both Blu-ray and HD DVD formats
- Hardware MPEG-1, MPEG-2, and DivX video decode acceleration
- Motion compensation and IDCT
- ATI Avivo Video Post Processor
- Color space conversion
- Chroma subsampling format conversion
- Horizontal and vertical scaling
- Gamma correction
- Advanced vector adaptive per-pixel de-interlacing
- De-blocking and noise reduction filtering
- Detail enhancement
- Inverse telecine (2:2 and 3:2 pull-down correction)
- Bad edit correction
- Two independent display controllers
- Drive two displays simultaneously with independent resolutions, refresh rates, color controls and video overlays for each display
- Full 30-bit display processing
- Programmable piecewise linear gamma correction, color correction, and color space conversion
- Spatial/temporal dithering provides 30-bit color quality on 24-bit and 18-bit displays
- High quality pre- and post-scaling engines, with underscan support for all display outputs
- Content-adaptive de-flicker filtering for interlaced displays
- Fast, glitch-free mode switching
- Hardware cursor
- Two integrated dual-link DVI display outputs
- Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920×1200 (single-link DVI) or 2560×1600 (dual-link DVI)
- Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content
- Two integrated 400 MHz 30-bit RAMDACs
- Each supports analog displays connected by VGA at all resolutions up to 2048×1536
- HDMI output support
- Supports all display resolutions up to 1920×1080
- Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution
- Integrated AMD Xilleon™ HDTV encoder
- Provides high quality analog TV output (component/S-video/composite)
- Supports SDTV and HDTV resolutions
- Underscan and overscan compensation
- MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264/AVC encoding and transcoding
- Seamless integration of pixel shaders with video in real time
- VGA mode support on all display outputs
- ATI PowerPlay™
- Advanced power management technology for optimal performance and power savings
- Performance-on-Demand
- Constantly monitors GPU activity, dynamically adjusting clocks and voltage based on user scenario
- Clock and memory speed throttling
- Voltage switching
- Dynamic clock gating
- Central thermal management on-chip sensor monitors GPU temperature and triggers thermal actions as required
- ATI CrossFireX™ Multi-GPU Technology
- Scale up rendering performance and image quality with two, three, or four GPUs
- Integrated compositing engine
- High performance dual channel bridge interconnect
- Dual channel interconnect is not required for ATI CrossFire, and may not be included in all product configurations
- Some custom resolutions require user configuration
- HDCP support for playback of protected content requires connection to a HDCP capable display
- Fully distributed design with 512-bit internal ring bus for memory reads and writes
- Shader Model 4.1
- 32-bit floating point texture filtering
- Indexed cube map arrays
- Independent blend modes per render target
- Pixel coverage sample masking
- Read/write multi-sample surfaces with shaders
- Gather4 texture fetching
- 320 stream processing units
- Dynamic load balancing and resource allocation for vertex, geometry, and pixel shaders
- Common instruction set and texture unit access supported for all types of shaders
- Dedicated branch execution units and texture address processors
- 128-bit floating point precision for all operations
- Command processor for reduced CPU overhead
- Shader instruction and constant caches
- Up to 80 texture fetches per clock cycle
- Up to 128 textures per pixel
- Fully associative multi-level texture cache design
- DXTC and 3Dc+ texture compression
- High resolution texture support (up to 8192 x 8192)
- Fully associative texture Z/stencil cache designs
- Double-sided hierarchical Z/stencil buffer
- Early Z test, Re-Z, Z Range optimization, and Fast Z Clear
- Lossless Z & stencil compression (up to 128:1)
- Lossless color compression (up to 8:1)
- 8 render targets (MRTs) with anti-aliasing support
- Physics processing support
- High performance vertex cache
- Programmable tessellation unit
- Accelerated geometry shader path for geometry amplification
- Memory read/write cache for improved stream output performance
- Multi-sample anti-aliasing (2, 4, or 8 samples per pixel)
- Up to 24x Custom Filter Anti-Aliasing (CFAA) for improved quality
- Adaptive super-sampling and multi-sampling
- Temporal anti-aliasing
- Gamma correct
- Super AA (ATI CrossFire™ configurations only)
- All anti-aliasing features compatible with HDR rendering
- 2x/4x/8x/16x high quality adaptive anisotropic filtering modes (up to 128 taps per pixel)
- 128-bit floating point HDR texture filtering
- Bicubic filtering
- sRGB filtering (gamma/degamma)
- Percentage Closer Filtering (PCF)
- Depth & stencil texture (DST) format support
- Shared exponent HDR (RGBE 9:9:9:5) texture format support
- Dedicated unified video decoder (UVD) for H.264/AVC and VC-1 video formats
- High definition (HD) playback of both Blu-ray and HD DVD formats
- Hardware MPEG-1, MPEG-2, and DivX video decode acceleration
- Motion compensation and IDCT
- ATI Avivo Video Post Processor
- Color space conversion
- Chroma subsampling format conversion
- Horizontal and vertical scaling
- Gamma correction
- Advanced vector adaptive per-pixel de-interlacing
- De-blocking and noise reduction filtering
- Detail enhancement
- Inverse telecine (2:2 and 3:2 pull-down correction)
- Bad edit correction
- Two independent display controllers
- Drive two displays simultaneously with independent resolutions, refresh rates, color controls and video overlays for each display
- Full 30-bit display processing
- Programmable piecewise linear gamma correction, color correction, and color space conversion
- Spatial/temporal dithering provides 30-bit color quality on 24-bit and 18-bit displays
- High quality pre- and post-scaling engines, with underscan support for all display outputs
- Content-adaptive de-flicker filtering for interlaced displays
- Fast, glitch-free mode switching
- Hardware cursor
- Two integrated dual-link DVI display outputs
- Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920×1200 (single-link DVI) or 2560×1600 (dual-link DVI)
- Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content
- Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920×1200 (single-link DVI) or 2560×1600 (dual-link DVI)
- Two integrated 400 MHz 30-bit RAMDACs
- Each supports analog displays connected by VGA at all resolutions up to 2048×1536
- HDMI output support
- Supports all display resolutions up to 1920×1080
- Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution
- Supports all display resolutions up to 1920×1080
- Integrated AMD Xilleon™ HDTV encoder
- Provides high quality analog TV output (component/S-video/composite)
- Supports SDTV and HDTV resolutions
- Underscan and overscan compensation
- Provides high quality analog TV output (component/S-video/composite)
- MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264/AVC encoding and transcoding
- Seamless integration of pixel shaders with video in real time
- VGA mode support on all display outputs
- Advanced power management technology for optimal performance and power savings
- Performance-on-Demand
- Constantly monitors GPU activity, dynamically adjusting clocks and voltage based on user scenario
- Clock and memory speed throttling
- Voltage switching
- Dynamic clock gating
- Central thermal management on-chip sensor monitors GPU temperature and triggers thermal actions as required
- Scale up rendering performance and image quality with two, three, or four GPUs
- Integrated compositing engine
- High performance dual channel bridge interconnect
อีก 2 มุมมอง สวยจริงๆครับ
————————————————–
เอาละครับเกริ่นมาเยอะแล้วต่อไปก็เป็นในส่วนของการเทสกันบ้างครับ
System ที่ใช่ทดสอบนะครับ
เง้อนี้มัน Spider Platform เลยนี้นา อิอิ สุดยอด ลีอคสเป็คกันอีกแล้วครับ ที่ 3g ทุกการทดสอบครับผม
บรรยากาศขณะทดสอบ ขอบอกเลยครับว่า psu ลูกเล็กๆจะเอาไม่อยู่นั้น บทความนี้ตีแตกกระจุยเลยครับ อิอิ
Test…….
Codecrealures Brenchmark Pro
Lightmark
โอโห คะแนนที่ออกมาไม่ธรรมดาครับผมเยอะจริงๆ
CINEBENCH 9.5
AquaMark3
ไม่มากตามที่คาดไว้ครับ อิอิแต่คะแนนที่ออกมาอืมใช้ได้เลยครับ
3Dmark ยกชุดครับ
ผลที่ออกมาน่าประทับใจจริงๆครับ
————————————————–
ส่งท้าย…..
หลังจากได้สัมผัสกับการ HD 3870 ตัวนี้ครับความรู้สึกในครั้งแรกคิดเลยว่าต้องกินไฟแยะแน่ๆแล้ว PSU ที่ผมมีอยู่ 400 กับ 300 จะพอปล่าวเนียอืมคิดไว้ล่วงหน้าว่าถ้าไม่พอจะไปกู้ ธกส. แล้วกัน อิอิ ไม่ใช่ครับถ้าไม่พอ ไม้แรกก็จะลองพ่วง PSU 2 ลูกเข้าด้วยกันไม่ 2 ก็ต้องไปยึด ของท่านน่อม มาละครับ อิอิ แต่มันเกิดปาฎิหารครับ 300 watt เล่นได้ซะงัน ผมเลย ล้มความตั้งใจเล่นมันที่ 300 watt นีแหละครับ cpu ก็ไปที่ 3G HD3870 core/mem 864/1242 ในส่วนของความร้อนพัดลมของการ์ดมันจะหมุนไม่เต็มที่เราสามารถปรับมันได้ ใน riva เพื่อให้รอบมันทำงานสูงขึ้น ความร้อนจะได้ลดลงขณะใช้งาน ถาพที่ออกมา ต้องบอกว่าตะลึงกับความสวยงามของภาพเสียดายอีกอย่างที่ผมไม่ได้เทสในส่วนของเกมกับการดูหนังว่าจะขนาดใหน แต่มองแค่โปรแกรมเทสตรงนี้ กับที่ทางคุณ Gigolo ได้เทสไว้ก็เป็นแนวทางแล้วครับ สำหรับราคาของการระดับสูงตัวนี้ อยู่ที่ 8500 เท่านั้นครับ ถือว่าไม่สูงเลยในอนาคตคนที่ต้องการความแรงเพิ่มก็สามารถนำมา crossfire ได้ หรือจะสอยทีเดียวคู่กันไปเลยก็ได้นะครับ อิอิ ส่งท้ายด้วยถาพนี้กันดีกว่าครับอิอิท่าน Hunting_test ขอร่วมวงด้วย กับการ cf ครับ
แต่ก็สรุปได้ว่า spider platform แจ่มสุดๆครับ ลากันไปก่อนเจอกันใหม่ ชุดหน้าครับ อิอิ
ขอบคุณ Sapphire Technology สำหรับ Sapphire HD 3870
ขอบคุณ AMD Far East Ltd..
ขอบคุณ Micro-Star International (Thailand) Co.,Ltd.
ร่วมวิจารณ์บทความ คลิก